fredag 28 december 2012

Rice crisp treat

Lovade ju att berätta mer om rice crisp treat. Tomten på den här tårtan är gjord i det.

Hade jag gjort honom i bara marsipan eller liknande hade han blivit allt för tung (och dyr tårta). Jag går inte efter något exakt recept när jag gör detta men:
Ca 3 dl puffat vit ris (ni vet sådand som finns i en påse bland flingorna.)
Ca 1 msk smör
En näve marshmallows.
Smält smöret blanda i marshmallowsen och låt det smälta ihop sedan är det bara att blanda i riset. Det blir då en massa som går att forma, när den har rätt form lägger ni den för att stelna. Det går bra att skära i den när den stelnat.

När den är helt kall klär ni in den i sockerpasta, choklad, marsipan eller vad du vill. Om inte sockerpasptan vill fastna går det att fukta riskakan lite med vatten så att den blir klibbig.
Det här var första gången jag provat detta men kommer absolut göra det fler gånger jätte roligt.
Lycka till.

1 kommentar:

  1. Vad smart och coolt, hade ingen aning om att man kunde göra så, men vad vet jag :)

    SvaraRadera